Wijzijnweg.com

You are here:  Home > Links > 2015 > Burkina Faso.
top
Page

Burkina Faso.

Van 1 maart tot 6 maart.

Gereden 895 Km

Voor de Foto's klik je Hier.

Bamfora.

Vanuit de sleeping Camel( Bamako, Mali) rijden we bij zonsopgang, richting grens met Burkina Faso.

De grensovergang is zonder veel problemen, alleen heb ik wat discussie met een Burkinese politie beambte die 5000 CFA wil om mijn voertuig in te schrijven. Ik weet dat dit in zijn zakken verdwijnt en weiger te betalen, normaal blijft het daarbij, maar deze man is van het agressieve type en met te betalen heb ik gedaan. Hij maakte zich zo druk dat ik dacht dat hij me ging arresteren, oeps.

Voor de rest verloopt alles vlotjes en rijden we gezwind Burkina binnen. Wat hier onmiddellijk opvalt zijn de grote aantallen fietsen, die hier rond rijden. Ondanks de hoge temperaturen rijd de bevolking hier in grote getallen op de fiets.

Hier in het zuiden is het ook heel erg groen. We rijden tot in Bamfora via een piste, en parkeren de wagen voor het Cascade Palace hotel, waar we voor een zacht prijsje gebruik mogen maken van het zwembad. We genieten van de afkoeling bij deze hoge temperaturen. We willen morgen de watervallen bezoeken, die hier een 15km vandaan zijn.

Als we de volgende dag een tweede poging ( de eerste was gisteren en lukte ook niet) ondernemen om deze watervallen te bereiken, eindigt dit zoals de dag ervoor. We rijden terug naar het Hotel en vragen hoe we er geraken. We hebben de Way Point, en zien ook waar het is maar geen enkele berijdbare weg die er heen leid.

De man van het Hotel legt uit welke straat we moeten nemen om er te geraken en dan uiteindelijk komen we aan bij deze goed verstopte watervallen.

Normaal gesproken zijn we anti gids, maar Abraham is zo vriendelijk en vrijblijvend behulpzaam, dat we zijn uitleg over dit gebied aanhoren en samen met hem de klim maken naar de bovenkant van de watervallen. We zwemmen en genieten van deze prachtige omgeving en enkele uren later rijden we verder, richting Sindu Peaks een 50tal kilometer verder.

Deze rotsformatie's schijnen de moeite te zijn, maar wij vinden er verder niet zoveel aan. Het hangt natuurlijk allemaal af van wat je al gezien hebt, na Bryce Canyon lijkt alles te verbleken....

We maken we er een heel korte wandeling van, met verplichte gids ( we worden echte toeristen), omdat de combinatie van de zwarte rotsen en de hoge temperaturen niet lang is uit te houden.

Daarna gaat het met de airco aan richting BoBo Dialasou, een relaxt stadje een 130km terug rijden van waar we komen.

We parkeren op de zogezegde camping Cassa Afrika. Het is een versleten gasthouse, maar we hebben er stroom en kunnen de airco aanlaten, en zo heerlijk slapen. De eigenaar is vriendelijk en we maken een tocht, met onze tweewieler, naar deze relaxte stad.

Ouagadougou.

De volgende dag rijden we richting hoofdstad, Ouagadougou. We hebben van Casper ( Cool Camp Mali) een Way Point gekregen, van een resort, waar het fijn is om te kamperen. Village Nong Taaba, super plek, zwembad, lekkere Pizza, en dicht tegen het centrum. We liggen weer aan de stroom en slapen heerlijk met de airco aan.

De volgende dag bezoeken we deze drukke hoofdstad, hoewel er heel veel moto's rondrijden is het relaxt rijden op de aparte stroken voor fietsen en moto's. We gaan een kijkje nemen in Cafe, restaurant, le Foyer dat opgezet is door een Belgische Madam, Mien De Graeve. Ze combineert locale ontwikkeling, met dynamisch onderneming schap. Le foyer is the place to be in Ouagadougou voor live muziek en vermaak, alleen is dit niet midden in de week, als wij er zijn.

We nemen nog een kijkje op het Afrikaans filmfestival,( Fespaco) en dan is het terug richting afkoeling, zwembad.

Nazinga

Ons bio ritme heeft zich al helemaal aangepast aan de Afrikaanse temperaturen, en dit betekend vroeg slapen en vroeg opstaan, want dan is het een aangename 26 graden, en dit voelt fris aan, ongelooflijk.....

Nazinga National Park is een Olifanten reserve, waar je moet geweest zijn. Wij daar dus heen....

De plek ligt op 10km voor de Ghanese grens, en er is 55km off road te overbruggen om er te komen.

Na 20 km piste komen we aan de ingang van het park en moeten we nog 35 km piste rijden om er te geraken. De weg is zo slecht dat we beslissen om dit met de moto te rijden. De man aan de ingang zegt dat dit geen probleem is e we vertrekken.

Het is broeiend heet en moeilijk te rijden, maar na een dik uur zijn we er.

De manager van dit resort zegt dat dit heel gevaarlijk was om te doen, door de olifanten die we onderweg kunnen treffen. Hallo had dit dan aan de ingang gezegd. Hij geeft de man aan de ingang een serenade en wij worden enkele uren later begeleid door een wagen om er terug uit te rijden.

Op de terug weg zien we nog 2 olifanten met een jong. Wat een afknapper Nazinga.....

We rijden de 20 km piste terug naar de weg en parkeren de wagen aan de grens op de parking an de douane. Morgen, Ghana here we comme...

« prev top next »
top
Menu

Powered CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Web support: website123.be | Login