Wijzijnweg.com

top
Page

Thailand 1

Voor de foto's    klik je      HIER

Van 16 Oktober tot 11 November

Gereden kilometers :  2773 km

Songkhla.

De grensovergang was een makkie, paspoort en carnet werden zonder vragen afgestempeld en zowel aan Maleisische zijde als aan de Thaise grens werd er niet naar de wagen of de motorfiets gekeken. Gewoon documenten afstempelen en wegwezen.

Het was reeds laat in de namiddag, maar toch besloten we om nog naar de kust te rijden. Het is dan ook stikdonker als we in Songkhla aankomen en we vallen als bakstenen in slaap, na ons eten.

Hua Hin.

We rijden de Oostkust naar omhoog, richting Bangkok en stoppen in een plaatsje Hua Hin. Het is een modern stadje waar wel wat te beleven valt. Na 2 dagen Thailand heb ik al een slogan gevonden die ze gerust op de Thaise Ambassade mogen hangen.

De internet verbindingen zijn hier zo traag en meestal niet aanwezig dat mijn slogan wordt:

Thailand the perfect place to disconect!!

Als je van Maleisië komt is het wel een aanpassing, daar is overal internet aanwezig en ook eens wat vragen in Thailand blijkt een probleem. De doorsnee Thai spreekt geen jota Engels, erger nog ze verstaan meestal nog niet eens de basis woorden zoals Toilet, maar dan in het Engels. Maar genoeg gezeikt over wat hier niet werkt, het is hier wel een mooi land en de mensen zijn zeer vriendelijk en behulpzaam, echt een pluim waart!!

We vinden een modern Shoppingcenter waar we wel internet hebben en spenderen er bijna gans de dag. Tegen de avond toont een vriendelijk Noor ons een plekje aan het strand en daar hebben we een zeer rustige nacht.

Cha Am.

Wat een mooi plekje, we staan niet op het strand, maar een meter of 20 ervan. Als greetje nog aan het ronken is ben ik al op verkenning, en vindt een mooi plekje om te ontbijten en meer.

Het is een hoteletje op het strand met zwembad en internet, die niet echt werkt. We blijven er de ganse voormiddag en genieten van het zwembad en de mooie omgeving.

Dan is het tijd om verder te rijden, en verder is maar enkele tientalen kilometers, tot in Cha Am, onze volgende stop.

Daar parkeren we knal aan het strand, en een vriendelijke Thai, die wij als Taxi aanzagen brengt ons enkele kilometers verder waar de actie is. We lopen er wat alle kraampjes af en laten ons dan een Thaise Massage aansmeren, een uurtje relaxen, voor een spotprijs! Dan met de echte Taxi naar de truck en pitten.

Wat een knappe slaapplaats je valt in slaap op het geluid van de branding!

River Kwai.

Vandaag willen we verder rijden richting River Kwai, maar eerst nog een wasje draaien. Gisteren hebben we er ook al eentje gedraaid, en deze plek is ideaal, om was te drogen.

Na een 15 minuten begeeft de omvormer het, waarschijnlijk doordat mijn wasmachine op het verkeerde programma stond en te veel stroom getrokken heeft. We besluiten om verder te rijden en een plekt te zoeken aan een benzinestation om even de stroom eraan te hangen en de was af te maken.

Maar dan komt er een vriendelijke Nederlander, den Bart en hij neemt ons mee naar een plekje waar we stroom kunnen nemen.

We hebben een gezellige babbel, en den Bart doet ons nog een betere kaart van Thailand cadeau. Later komen er nog een Nederlander en een belg erbij. Na een uurtje of 2 nemen we afscheid, en gaan in een restaurant even verderop wat bikken.

Daar lopen we nog een koppel Duitser tegen het lijf die hier een internet buisnes hebben.

En dan is het rijden richting River Kwai. Tegen de late namiddag komen we aan en parkeren aan een restaurantje dicht bij de Tiger Tempel. We halen de moto van zijn stal, en maken de omvormer. Het was een zekering die het begeven had. Ik ben blij dat het niets ernstig is, en we hebben weer volop stroom.

We maken nog een korte rit met onze tweewieler en eten dan in het restaurant. Daarna is het pitten geblazen.

Tiger Tempel.

De moto staat al klaar en we rijden eerst een 20 km verder naar de watervallen van Sai Yok. De watervallen zijn heel mooi, en iedereen wil erop klimmen, om een mooie foto te schoren.

Ik ga lekker zwemmen in het verkoelende water.

Na een uurtje afkoeling, springen we weer op onze tweewieler en rijden naar de Tiger Tempel. Hier kan je tijgers van alle maten aaien en van dicht bij benaderen. Het is een soort Tijgerreservaat, waar ze jongen dieren opkweken, en ze zo aan mensen gewoon maken. De prijs is niet mis, maar het is wel de moeite. We mogen ook met 3 maand oude cups alleen in een ruimte en spelen en eten geven. Toch wel een aparte beleving.

3000 Bath ( 75€ ) koste de grap, maar het was wel zijn geld waart! Na de Tijgers rijden we naar River Kwai, hier zo een 40km vandaan. Greetje rijdt met de moto en ik neem de truck, zo moeten we de garage nu niet onder handen nemen. We doen het morgen wel, als het wat koeler is.

We parkeren net voor de ingang naar de brug en springen op de moto. Greetje heeft onderweg nog een zwerm insecten in het

gezicht gehad, en het doet wel wat pijn. We nemen een kijkje aan de bekende brug uit de tweede wereldoorlog, en duiken dan even een internetcafé binnen, om onze mail op te halen.

Daarna nog wat rondrijden in deze buurt en terug naar ons huisje om te slapen.

River Kwai.

Het eerste werk voor het te warm wordt, is onze garage aanpakken. Ik herstel voor de ontelbare keer de kettingen die weer niet meer gelijk hangen en maak ook een systeem met haken om de garage beter open te krijgen. Dan gaan we nog wat rond de brug hangen en een koffie drinken in een met airco voorziene bar. Wat een hitte. We bezoeken ook het spoor museum en het aanpalende kerkhof, waar al de gesneuvelde soldaten liggen. En dan stallen we de moto in de herstelde garage en rijden richting Bangkok.

Onderweg stoppen we nog even om de truck te wassen, hij is niet meer aan te zien. Op een kilometer of 80 voor Bangkok, is het te donker om verder te rijden en parkeren we aan een benzinestation om te overnachten. We vragen of dat mag, maar ondervinden weer hetzelfde, de Thaise bevolking heeft een broertje dood aan Engels praten, ze snappen er geen Jota van.

Dus we zien het wel, we parkeren en punt, slapen!!

Bangkok.

Ze hebben ons vannacht laten slapen, en we zijn weer uitgerust.

We rijden de laatste 80km die ons scheid van de hoofdstad, en zoeken een plaatsje om te parkeren, dicht bij het centrum.

Het wordt een Tesco, Lotus supermarkt. We halen er de manager bij en het duurt even, maar na een tijdje heeft hij door dat we hier een paar dagen willen kamperen. Hij toont ons een geschikte plaats achteraan in een hoekje en wij vinden dit fijn.

We halen de moto van zijn stal, en rijden naar het centrum. Bangkok is best een grote stad, maar we staan op een kilometer of 10 van het centrum. Met onze tweewieler is dat zo geklaard.

We zijn er een week gebleven, en hebben 360km afgehaspeld met de moto. Tot twee maal toe politie aan ons broek, een keer omdat we een brug overreden waar geen moto's op mochten, en een tweede keer omdat we op een snelweg reden, waar weer geen moto's op mochten. Beide keren praten we er ons vriendelijk vanonder uit, Ha ha!!

Het verkeer in Bangkok is wel chaotisch, maar we vonden het prettig om in te rijden. Met de motorfiets is het heerlijk uitwaaien, en kan je echt snel opschieten.

We waren wel bekaf na een week en blij om verder te rijden, van s'morgens tot s'avonds in touw, om dingen te bezoeken.

We genoten van Khaosan Raod, Soi Ran Buttri,Sbk shopping, Lumphini park, Crocedile farm, Grand palace en de vele andere tempels, Pat Pong, Sunday Market( Chatuchar Market), Siam square, China Town, Boottochten, enz.....Ik ben er zelf bij de tandarts geweest, wat voor mij een heel speciale opgave is, want ik heb een broertje dood aan tandartsen! We hadden nog graag een toertje gemaakt, bij een Nederlander die daar fietstochten organiseert, maar na een weekje drukte was het wel geweest. We komen hier nog terug!

Weg uit Bangkok!

Vandaag is het zaterdag, en we rollen onze matten op, nog even in de supermarkt wat spullen kopen en de moto op stal zetten, en we bollen. Na een week stilstaan, zijn we blij om wat te rijden

We nemen de 9 vanuit Bangkok en rijden richting Noorden, maar na een kilometer of 40 spot ik een grote Michelin garage en maak rechtsomkeer. We informeren of ze onze bandenmaat hebben, en het duurt wel even, maar uiteindelijk komen ze met een geschikte band boven water. De prijs is het dubbele dan in België, maar we zijn blij en laten de band monteren op het reservewiel op het dak.Deze hebben we in India stuk gereden, en in Maleise eindelijk vervangen, kompleet naar de filistijnen! We draaien nog een wasje en halen de mail op, en het is pas laat in de namiddag dat we verder rijden.

Deze mensen zijn hier zo vriendelijk, je wil gewoon blijven!

En na een uurtje stoppen we aan een grote supermarkt om te overnachten, we eten nog een heerlijk burgertje en kijken nog wat dvd's.

Morgen verder richting Chiang Mai

Chiang Mai.

De weg vanuit Bangkok naar Chiang Mai, rijdt lekker en tegen zonsondergang hebben we 550km afgelegd en zijn we net op 60km voor Chiang Mai aanbeland. We parkeren de truck net voor het echt donker wordt op de parking van het Olifant reservaat.

Morgen gaan we hier wat rondkijken, het is hier rustig om te slapen en de nachtwachter vindt het allemaal best.

Het is het derde olifanten reservaat dat we bezoeken, India, Maleisië, en nu Thailand. Maar we vinden het wel mooi, allen hebben ze ongeveer hetzelfde te bieden, maar toch weer wat anders en het is gewoon prachtig om deze dieren in actie te zien. Met hun logge lijven kunnen ze toch heel fijne bewegingen uitvoeren en lijken ze soms sierlijk. We blijven er de ganse dag en slapen terug op dezelfde plaats.

Dan rijden we de laatste 60km die ons scheid van de stad Chiang Mai en spenderen er 4 dagen. We halen de tweewieler uit en rijden steeds van de truck naar het centrum, wat niet ver is , maar wel makkelijk. We volgen een dag Thaise kookles, samen met een bende andere toeristen en zijn nu volwaardige Thaise kok's, Ha ha... Voor de rest exploreren we het oude centrum en genieten van deze toch wel aantrekkelijke stad.

Na 3 dagen willen we verder rijden, maar ik moet nog even de kliniek opzoeken, voedselvergiftiging en we doen het nog een dagje rustig.

Pai.

Vanuit Chiang Mai is het 134 km naar Pai, een dorpje gelegen in de bergen. De weg ernaartoe is echt een aanrader en voorziet ons van de prachtigste berglandschappen. Doorheen het oerwoud kronkelt deze ( 762 bochten) tot in Pai. Het dorp zelf stelt niet zoveel voor, maar de scenery en de omgeving is wel de moeite. Je kan er ook allerlei uitstappen doen en de sfeer die er hangt moet je geproefd hebben. We huren er voor een habbekras een scooter ( onze garage heeft weer kuren) en rijden de omgeving plat. We rijden zelfs met de scooter naar het verder noordelijk gelegen stadje, Mai Hong Son. Daar bezoeken we de Longneck vrouwen ( Kayan) en gaan naar een Modder spa. Daar wordt je van onder tot van boven helemaal ingesmeerd met modder en daarna mag gans het boeltje drogen.

Dan is het afspoelen en in vrijven met allerhande natuurlijke zalven, alle na enkel uren heb je en babyhuid, haha......

De rit ernaartoe is gewoon prachtig en de scooter kronkelt zich in duizend bochten. Het is een Honda Scoopi i  110cc en alhoewel het niet perfect is doet hij toch het werk. Het is te laat om dezelfde dag terug te keren en we blijven even een nachtje uitslapen, tot groot ongenoegen van onze camper.

De volgende dag bezoeken we op de terugweg Cave Lot, een mooie grot, waar je op een bamboe vlot wordt doorgevaren.

Dan terug tot in Pai en daar spenderen we de rest van de avond.

We slapen onze laatste keer in Pai en de volgende ochtend gaan we nog wat bootschappen doen en leveren we de scooter in en rijden richting, Chang Rai, de gouden driehoek en ook tevens de grens van Laos.

Chiang Rai.

De rit naar Chiang Rai is er eentje met veel bochten, maar wel een prachtig landschap. We rijden 260km en komen pas laat in de namiddag aan in deze stad. Na een mislukt etentje bij een Hollander, doen we nog wat inkopen en slapen dan bij een benzinestation.

De volgende dag is het richting grens van Laos. We nemen de grensovergang in Chiang Khong. We betalen 1000 bat voor een ferry die ons naar de overkant van de Mekong Rivier breng en zo Laos binnen. De ferry is in feite een drijvend vlot en op het eerste gezicht lijkt het helemaal niet veilig, maar ze laden er ook truck op van 40 ton dus zal het wel lukken met onze 13 ton.

Het eerste deel van Thailand zit erop en we hebben genoten, het is een prachtig land met heel warme vriendelijke mensen.

We zullen blij zijn er over enkele weken terug te zijn.

« prev top next »
top
Menu

Powered CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Web support: website123.be | Login