Wijzijnweg.com

Page

Montenegro

Montenegro.

Voor de foto's klik op          Gallery.

Van 25 mei tot 28 mei 2009.

Gereden  190 km

Grensperikkkelen.

Maandagmorgen leggen we de laatste kilometers die ons restten tot aan de grens af. Bij de grens is het aanschuiven.

We ontmoeten er twee Nederlandse fietsers die er reeds een lange tocht hebben opzitten en naar Podgorica ( hoofdstad Montenegro ) aan het rijden waren.

Ondanks onze vele grenservaring laten we ons ( ik dan ) een milieuvingnet aansmeren 30 €. Nog niet goedkoop ook. Greetje zei, pas op! dit lijkt niet ok, maar omdat alles zo oficieel aangekondigd werd met een bord net voor de controle liep ik in de val. Ons volgende probleem was de verzekering. Ik had reeds gemerkt dat de groene kaart niet bij de papieren zat maar ging die wel een zoeken. Ik was zeker dat we die bijhadden, maar waar ze lag was een raadsel. Ik probeerde de man te sussen met die groene schouwingskaart te tonen, hij wist niet wat het was maar wist wel dat het geen verzekering was. Ik vertelde hem dat we van Brussel waren hoofdstad van Europa, maar zijn antwoord was, dit is hier geen Europa. Raar want er staan overal borden Europese unie en de nationale munteenheid is de Euro.

De rij auto's achter ons werd met de minuut groter en ik moest me aan de kant zetten en een verzekering gaan kopen in een bureau enkele meters verder. Nu was het echt de moment om eens onze groene kaart te zoeken. Na de camper bijna gans onderste boven gekeerd te hebben, hadden we prijs. Daar was onze verzekering, in de agenda van Greetje. Na een grondige inspectie van de geldigheidsdatum, waren we plots wel in Europees gebied bij dezelfde duanebeamte en mochten we doorrijden.

Kotor.

Na enkele kilometers rijden hebben we het reeds begrepen, dit is even mooi of nog mooier dan Kroatie. Onze eerste stop was in een baai aan een op het water gebouwd terrasje. Het zag er zo uitnodigend uit dat we niet minder konden doen dan stoppen.

We ontmoeten er 2 koppels gezellige Antwerpenaren en praten wat bij. We leggen hun onze reis uit en ze luisteren geboeid.

Na een bezoek aan ons huisje en nog een gezamelijk kiekje, nemen we afscheid.

We rijden enkele kilometers verder en bezoeken de oude stad

Kotor. Deze vóór Christus gebouwde stad is echt de moeite waard om te bezoeken. Prachtige gebouwen en iddylise steegjes. We moeten wel even schuilen voor een intense regenbui. De mannekes van Antwaarpen zitten ook op hetzelfde terras te schuilen. Als de regen stopt verkennen we deze mooie plaats verder en na enkele uren rijden we verder richting Budva.

Budva.

Budva is het Ibiza van Montenegro, hier zijn de stranden en de discoteken en het nachtleven. We parkeren onze camper net buiten de stad en halen de motor uit zijn stal. We rijden wat rond in het centrum en besluiten om morgen verder op verkenning te gaan.

De volgende dag bezoeken we het oude stadsgedeelte ( dat goed verstopt is ) en ook echt de moeite loont.

Na Split, Dubrovnic en Kotor is dit het 4de oude stadsgedeelte dat we bezoeken en nog steeds genieten we met bewondering van deze prachtige overblijfselen.

De rest van de dag brengen we door met internetten en strandactiviteiten, zoals afkoelen in het heerlijke water. De temperatuur loopt hier al aardig op tot boven de 40 graden in de zon. De volgende dag rijden we naar Sveti Stefan, een prachtig oude burcht gelegen op een schiereiland. Tot onze grote verbazing is deze gesloten voor een jaar door verbouwingen, jammer!! We doen nog wat inkopen en vertrekken dan richting Podgorica, hoofdstad Montenegro.

We rijden door het nationale parkt tot net voorbij de hoofdstad en stoppen aan de grens van Albanie. De weg van de hoofdstad naar de grens van Albanie, 30km is net een boeren baantje voor een tractor, niet normaal. Morgen rijden we Albanie binnen.

Montenegro heeft ons positief verrast en is echt het bezoeken waard.

Klik op      Gallery    voor de foto s

« prev top next »
top
Menu

Powered CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Web support: website123.be | Login