Wijzijnweg.com

Page

Laos

Laos.

Voor de foto's klik je     Hier

Van 11 November tot 19 November.

Kilometers gereden : 1965km

Houayxay.

Zo noemt het stadje aan de andere kant van de Mekong rivier

Na een spannende overvaart op een bijna zinkend vlot, zijn we in Laos. We wisselen wat geld en regelen de papieren winkel.

Je krijgt hier 10 000 Kira voor een euro, dus we zijn onmiddellijk miljonairs, Ha, ha..

We moeten richting Luang Praban, maar het zal niet meer voor vandaag zijn, deze stad ligt op een 520km en het zijn me de wegen, steil in de bergen en meer slechte dan goede weg.

We rijden nog een 100km door een wondermooi landschap en stallen dan de truck op een verlaten plek midden in de bergen.

We slapen heerlijk, rustig en lekker koel.

De volgende dag is het meer van hetzelfde, en rijden we 250 km, maar het zal pas morgen zijn dat we in Luang Praban aankomen. We rijden op een zeer slecht stuk weg en plots een hevig lawaai rond het wiel van de truck. We zoeken en we zoeken maar vinden niets dat los hangt. Uiteindelijk is het Greetje die ontdekt dat er achter het voorwiel een beschermkap van de remmen los zit. Ik probeer het vanachter het wiel uit te krijgen, maar, het is pas als we het wiel eraf vijzen dat we de kap kunnen demonteren. De bevestiging klemmen zijn gebroken en we vijzen ons voorwiel er terug op. We kunnen opnieuw rijden.

We rijden nog enkel uren verder en parkeren terug midden in de bergen om de nacht door te brengen. Deze streek is wondermooi, en echt de moeite om te doorkruisen

Luang Phrabang.

Op een 60km voor Luang Phrabang laden we nog een Duitse lifter op, de jonge man, Alex reist liftent en we helpen hem tot in de stad. We stallen onze camper op een schel tankstation en duiken in een toektoek naar het centrum. Het loopt hier vol van toeristen, en het ziete r een leuk plekje uit. We huren( voor mensen die ons kennen een rariteit) 2 fietsen en rijden het kleine dorpje plat. Je kan hier lekker eten en de sfeer die hier hangt is gemoedelijk. Alleen ( maar dit is een persoonlijke mening) vinden we de mensen van Laos minder open dan de Thaise bevolking, maar we mogen niet klagen.

Tegen de avond wordt hier reen bloeiende avondmarkt opgesteld en die lopen we ook plat, daarna is het tijd om de truck op te zoeken en een lekkere do te doen.

De volgende dag spenderen we ook in dit wouzendorp, en we slagen er zelfs in om heel de dag te vullen met nieksen.

Tegen de avond terug naar ons rijdende huisje, morgen gaan we de watervallen opzoeken en daarna verder rijden richting Zuiden, van Laos.

Watervallen, Kualang....of zoiets..

We hebben een waipoint van Paul en Marita gekregen en gaan deze gebruiken om bij de watervallen te geraken. Mijn domme kaart beschikt over bijna geen wegen en dus rijden we maar richting waipoint. Dit zal wel in orde komen, maar na een kilometer of 50 mis te rijden, op een super off road wegetje, keren we terug naar de stad en vragen we gewoon de weg naar de watervallen. Na een half uurtje zijn we er dan toch.

De watervallen zijn prachtig en je hebt er verschillende niveau's waar je kan zwemmen. Het water is azuur blauw en de omgving is heel mooi. We zwemmen naar hartelust en keren tegen de avond terug naar Luang Prabang.

We stellen de truck op een wat dichter gelegen plaats tegen het centrum en slapen heerlijk.

Op naar het Zuiden...

Greetje had gisteren een croissanterie gespot en daar rijden we met de truck heen om te ontbijten, wat een vergissing!!

Na het ontbijt staat er een Laoese flik aan onze wagen en die verteld ons dat we een boete krijgen. Pas op niet goedkoop, 850 000 Kip, zijnde 85 €, Hallo!! Opeen stond onze Franse vriend Fabien er ( Hij bracht ons nog een afscheid's kaartje) en die kon de boete op de helft brengen. We hadden geen zin in veel papierwerk op het politie bureau en betaalden 50 Dollar.

Tegen onze zin, maar alle wat doe je eraan. We vonden Laos zo al veel minder toerist vriendelijk dan Thailand, maar nu is de emmer helemaal vol, Corrupte klootzakken!!

We rijden richting Vang Vieng, waar we willen Tuben, dit is in een tractor band de rivier afdrijven.

Het is pas laat in de namiddag dat we er aankomen en we lopen nog wat in het kleine stadje en zien de toeristen die gaan Tuben zijn terug komen de ene zatter dan de andere. Hoe later ze landen hoe zatter!! Dat beloofd morgen!

We lopen ook nog een koppeltje tegen het lijf die we in Pai ( Thailand ) hebben ontmoet. En dat is het bedtijd, morgen een flinke dag voor de boeg.

Vang Vieng.

We hebben afgesproken met die gasten uit Pai en nog wat Zweden. Iedereen is op post, maar de mannen uit Pai zijn er niet.

Ze zagen er gisteren ook al niet zo fris uit. Na wat wachten vertrekken we met de Zweedse compagnie. Je wordt met een toektoek naar de rivier gereden en iedereen krijgt een grote binnenband. Eerst wat drinken en dan de band in en drijven, de scenery is fantastisch en het Tuben is heel relaxed.

Het duurt ongeveer 2 uur voor je de rivier afgedreven bent en onderweg, proberen ze je te strikken om in de vele bars langs de rivier een emmertje korte drank te nuttigen. Nu begrijpen we waarom iedereen hier zo zat thuiskomt, ha ha...

Wij drinken natuurlijk niet en komen bloed nuchter terug aan in Vang Vieng.

Het is pas 1400h en we rijden nog verder richting hoofdstad.

Tegen 1800h zijn we op 10km van Vientiane en parkeren we de truck, tijd om te stoppen. Het was een leuke maar uitputtende dag.

Vientiane.

We rijden de laatste 10 km tot het centrum en parkeren de truck langs de Mekon rivier op een braak stuk land.

Onmiddellijk komen er gasten vragen wat we van plan zijn, niets mannekes we gaan deze namiddag reeds verder rijden, zij maar gerust.Een gefrustreerde rijke Laoese man begint mij uit te maken, omdat ik hem niet voor gelaten heb. Bij iedere 3 woorden valt een Fuck, en de man raakt helemaal over zijn toeren. De sfeer hier staat ons geen bal aan en we lopen wat rond, eten iets en pakken onze biezen, wat een kloot mentaliteit.

Omdat wij niet in een hotel of guesthouse slapen moet je in ieder dorp of stad registreren, maar als je dat probeert verstaan ze er geen jota van. Laos is een mooi land, maar de bewoners zijn zo dom als 2 kilo lood!! Hun Communistische denken helpt de boel naar de viool. Wij de auto in en gassen.

De wegen zijn nu beter dan in het Noorden en we rijden nog 300km richting grens.

Grens Cambodia; Veun Kham.

Vandaag zijn we vroeg uit de veren en willen we tot aan de grens rijden. We drukken de rechter pedaal naar beneden en staan om 1700h aan de Laoese grens, bij Cambodia.

De grens sloot om 17,30 en het was dus reppen, de man voor de visa was al weg gaan eten en moesten ze opbellen. Na 10 minuten kwam hij eraan in zijn pyjama, knap om te zien!! Hij had wat twijfels over onze tweewieler, maar na wat aandringen stempelde hij de 2 carnet af. De rest van de papieren zijn redelijk rap in orde en na een half uurtje zijn we 60 Dollar armer, maar een visa rijker.

We slapen aan de Cambodiaanse kant van de grens.

We vonden Laos zeer zeker de moeite, maar zijn wel wat teleurgesteld in de zware corruptie van de flikken.

En de toch wel stugge en minder wakkere bevolking, de meeste mensen vinden Laos een toffe plek om te chillen en heel lay back, maar wij vinden de mensen te tam, en zeker niet behulpzaam, waarschijnlijk doordat ze geen bal Engels spreken.

Maar wie zijn wij......

« prev top next »
top
Menu

Powered CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Web support: website123.be | Login