Wijzijnweg.com

Page

Cambodia

Cambodia.

Voor de foto's klik je   hier.

Van 19 November tot 23 November.

Gereden kilometers :  1013 km

Phnom Penh.

We hebben deze nacht aan de grens geslapen en lagen daar zeer rustig. Tegen de vroege ochtend reden we het land binnen richting Hoofdstad.

De wegen zijn goed berijdbaar en het is zaterdag, dus redelijk weinig verkeer. De 525 km die ons van de hoofdstad scheid leggen we vlot af en rond 1600h zijn we in Phnom Penh.

We stallen de truck op een 2 kilometer van het centrum, en betalen 5$ om met een toektoek die laatste 2 kilometers te overbruggen.

De stad loopt vol met mensen, omdat er een groot feest aan de gang is. Er zijn miljoenen bezoekers voor dit waterfeest. Op het kanaal racen lange roeiboten met wel 30 man in om van elkaar te winnen. De bemanningen zijn telkens in verschillende kleuren en het is een waar spektakel, om aan te schouwen.

Tegen de avond worden we nog op een spectaculair vuurwerk getrakteerd. Het is op muziek, en echt de moeite waart. Ze hebben op geen real ( locale munt) gekeken. Trouwens in Cambodia hoef je geen munten te wisselen, alle prijzen zijn hier in Dollar, en je krijgt Dollars terug of Real, zoals je zelf wil. Het enige nadeel is dat de prijzen die ze vragen vergelijkbaar zijn met USA waar ook alles in Dollar is te betalen, haha....

We zijn moe en gaan terug naar de camper, om te slapen, nu geen 5$ maar 2,5$ om terug te keren we weten nu hoe ver het is.

We spreken af met de toektoek man om ons de volgende dag af te halen en De killing Fields te bezoeken.

Killing Fields.

We hadden afgesproken om 8,30 ,maar de toektoek man staat al geduldig te wachten vanaf 8 uur aan onze truck. We rijden enkele kilometers uit het stads centrum en komen bij de plaats aan, waar 20 000 Cambodjanen vermoord zijn door Poll Pot. Het massagraf is nog maar enkele tiental jaren ontdekt en je kan er de overblijfselen van deze genocide aanschouwen. In het aanpalende museum is er ook een film over deze lugubere daad.

Na een uurtje verlaten we toch wel wat aangeslagen deze plek des doods. We rijden richting centrum en gaan er wat eten voor we weer naar de truck gaan en verder rijden.

Om 12,30h rijden we richting Siem Reap.

Deze plek ligt op een 320 km van de hoofdstad, maar de wegen zijn super en na een uurtje of 4 bollen we de stad binnen. Hier weer hetzelfde scenario, truck parkeren, toektoek inspringen en naar het centrum.

Het krioelt hier van buitenlandse toeristen en als je hier iets wil eten of drinken heb je keuze te zat. We halen onze mail op en daten de site op. Daarna zoeken naar het gepaste restaurant, en het wordt pizza... We lopen hier nog wat rond tot we uitgeput zijn en keren dan terug richting camper. Morgen gaan we wat tempels bezoeken in het aanpalende Ankor.

Siem Reap.

Ankor Watt, zo heten de tempels. We nemen een toektoek onder de hand en die man rijdt ons naar het tempelcomplex.

De ingang valt niet mee, we rekenen 40 Dollar af voor een bezoekje aan deze site. Voor 10 Dollar meer mag je er 3 dagen vertoeven, maar dat vinden we een beetje te veel van het goede.

In feite hebben we met enkele uren genoeg, maar het kleinste ticket is voor een dag. Het domein waar de tempels liggen is impressionant en heel mooi onderhouden. We nemen een ontbijt bij de ingang en duiken dan de tempel binnen. Het is zeer warm en in de zon is het niet te harden. We lopen wat rond en komen na een uur zwetend terug bij de cafetaria. Na Turkije, Iran, Pakistan, India, Nepal, Maleise, Thailand, en Laos, hebben we zo veel tempels gezien dat we er echt tempelmoe van geworden zijn. Het mag dan wel een achtste wereldwonder zijn ons zegt het niet veel meer. Maar we hebben het een kans gegeven en zijn in beeld geweest, dus, zover Ankor Watt. Dat je hier 3 dagen kan rondlopen en van genieten, zal wel nooit voor ons weggelegd zijn. We rijden richting centrum Siem Reap, en spenderen de rest van de dag met luieren, en genieten van het toffe sfeertje dat hier hangt.

Terug naar Thailand.

Na een stevig ontbijt, rijden we de laatste 150 km die ons scheid van de Thaise grens. De weg is heel goed en in minder dan 2 uur staan we aan de grens. Er staat een file van wel 50 backpackers aan het loket voor de paspoort controle. We sluiten aan en maken wat kennis met enkele Hollanders en 2 Belgen.

Zo duurt het minder en in geen tijd staan we aan de Thaise zijde van de grens. Daar wat papieren geregeld en we kunnen weer links rijden, Thailand binnen. Van hieruit 250 km naar Bangkok, maar wij rijden naar Pataya in het Zuiden. De weg is goed en het is nog vroeg dus.......rijden maar.

Cambodia was de moeite waart, vooral de mensen zijn heel vriendelijk en behulpzaam, meer dan in buurland Laos!!

« prev top next »
top
Menu

Powered CMSimple | Template: ge-webdesign.de | Web support: website123.be | Login